Aquest dijous 20 de març de 2025, al migdia, s’ha constituït en el si de la Comissió de Turisme, Comerç, Treball, Cultura i Esports la ponència relativa a la Proposició de llei RGE núm. 2536/24, per prevenir la celebració de festes il·legals i activitats molestes a habitatges que es comercialitzen com a estades turístiques [TEXT DE LA PROPOSICIÓ DE LLEI]. La Proposició de llei, presentada pel Grup Mixt-MÉS per Menorca el passat 19 de febrer de 2024, fou presa en consideració pel Ple de la cambra el dia 17 de setembre de 2024 [NOTA INFORMATIVA]
La ponència s'ha constituïda amb els membres següents: Maria de Lluc Fornas i Munar (Popular), María Salomé Cabrera i Roselló (Popular), Àlex Pitaluga i Ivorra (Socialista), María José Verdú i Torres (VOX), Lluís Enric Apesteguia i Ripoll (MÉS per Mallorca) i Josep Castells i Baró (Grup Mixt). La coordinadora de la ponència és Maria de Lluc Fornas i Munar.
La Mesa ha qualificat un total de 40 esmenes parcials a l’articulat de la proposició de llei, distribuïdes per grups a la taula adjunta.
Enllaç a l’expedient amb totes les esmenes: EXPEDIENT
Seguint allò establert als articles del Títol VI del Reglament del Parlament de les Illes Balears, la Proposició de llei iniciarà el seu debat parlamentari en el si de la ponència per debatre les esmenes presentades, i posteriorment el debat es farà en comissió i finalment en sessió plenària, per, si s’escau, la seva aprovació final.
Calendari
19 de febrer de 2024: El Grup Parlamentari Mixt-MÉS per Menorca registra la Proposició de llei per prevenir la celebració de festes il·legals i activitats molestes en habitatges que es comercialitzen com a estades turístiques
21 de febrer de 2024: La Mesa del Parlament admet a tràmit la Proposició de llei, que és publicada al Butlletí Oficial del Parlament de les Illes Balears.
17 de setembre de 2024: El Ple del Parlament pren en consideració la Proposició de llei per prevenir la celebració de festes il·legals i activitats molestes en habitatges que es comercialitzen com a estades turístiques [NOTA INFORMATIVA]. S’obri un termini de presentació d’esmenes i es tramet la Proposició a la Comissió de Turisme, Comerç, Treball, Cultura i Esports
20 de març de 2025: Es constitueix la ponència en el si de la Comissió de Turisme, Comerç, Treball, Cultura i Esports, Maria de Lluc Fornas és nomenada coordinadora de la mateixa i s'inicia la redacció de l'informe. Es comencen a debatre les 40 esmenes parcials a l’articulat presentades (no s’han presentat esmenes a la totalitat).
Contingut de la Proposició de llei original
Seguint l'exposició de motius de la proposició de llei, "es fa necessària l'aprovació d'una norma amb rang de llei que estableixi els mecanismes legals necessaris perquè els poders públics puguin perseguir aquelles activitats que n'impedeixin l’exercici. Per fer-ho possible, a més, cal que els propietaris d'aquells immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges es corresponsabilitzin de les activitats que duen a terme les persones que s'allotgen a l'immoble corresponent. En conseqüència, aquesta llei introdueix els canvis normatius necessaris perquè aquests propietaris adoptin les mesures necessàries per evitar la celebració o l’organització de festes o qualsevol altra activitat molesta per als residents en els immobles de la seva propietat que siguin comercialitzats com a estades turístiques a habitatges".
La proposició de llei registrada s'estructura en un article únic, una disposició addicional, una disposició derogatòria i una disposició final. L’article únic consta de 7 apartats que modifiquen puntualment el règim sancionador de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears. L'objectiu d'aquestes modificacions, segons l'exposició de motius, és introduir tots els mecanismes legals necessaris perquè els poders públics puguin perseguir aquelles activitats que impedeixin l'exercici del dret al descans dels residents. Amb aquestes modificacions, aquells propietaris que no adoptin les mesures necessàries podran ser sancionats amb, a més de la corresponent multa econòmica, la pèrdua dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística per a la comercialització d’estades turístiques a habitatges, així com la prohibició de poder presentar una nova declaració responsable d’inici d’activitat turística per fer-hi aquesta activitat fins a un termini màxim de tres anys".
Concretament, la Proposició de llei proposa les modificacions següents al règim sancionador de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
Article únic Modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears
1. Es modifica la lletra f) de l’apartat 2 de l’article 2 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, que queda redactada de la forma següent: “f) Estades turístiques en habitatges, tret d’allò que s’estableix explícitament respecte d’aquesta modalitat d’activitat turística en el règim sancionador inclòs en el títol IX d’aquesta llei."
2. S’afegeix una nova lletra a l’apartat 1 de l’article 102 de la Llei 7/2013 esmentada, a continuació de la lletra e) amb el següent redactat: “e bis) La celebració o l’organització de festes o qualsevol altra activitat que pugui provocar molèsties als veïns entre les 23.00 hores i les 8.00 hores en immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges.”
3. S’afegeix una nova lletra a l’apartat 1 de l’article 102 de la Llei 7/2013 esmentada, a continuació de la lletra e bis), amb el següent redactat: “e ter) La no adopció, per part dels propietaris d’immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges, de les mesures oportunes per evitar la celebració o l’organització de festes o qualsevol altra activitat que pugui provocar molèsties als veïns entre les 23.00 hores i les 8.00 hores.”
4. S’afegeix una nova lletra a l’apartat 1 de l’article 103 de la Llei 7/2013 esmentada, a continuació de la lletra o), amb el següent redactat: “o bis) La reiteració en la comissió de fets tipificats com a infracció lleu de les lletres e bis) i e ter) de l’article anterior”.
5. Es modifica la lletra c) de l’article 105 de la Llei 7/2013 esmentada de la forma següent: “c) Les persones propietàries de l’immoble pel que fa a la celebració de festes il·legals, d’activitats no permanents sense l’autorització preceptiva o qualsevol altra activitat que pugui provocar molèsties als veïns entre les 23.0 hores i les 8.0 hores en immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges. Es presumeix, llevat de prova en contra, que la persona propietària de l’immoble està assabentada de les activitats que constitueixen la infracció quan per qualsevol acte n’hagi cedit l’ús a la persona responsable directa de l’organització, inclosa la simple tolerància”.
6. Es modifica la lletra a) de l’article 106 de la Llei 7/2013 esmentada, amb l’addició del següent paràgraf in fine: “Les infraccions previstes a les lletres e bis) i e ter) de l’article 102 d'aquesta llei s’han de sancionar amb una multa de 1.500 a 3.000 euros, encara que no hi hagi reincidència. A més, s’ha d’imposar la sanció accessòria de la pèrdua dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística per a aquesta activitat, així com la prohibició de poder presentar una nova declaració responsable d’inici d’activitat turística per fer-hi l’activitat de comercialització com a estada turística en habitatge fins a un termini màxim de tres anys.
7. Es modifica la lletra b) de l’article 106 de la Llei 7/2013 esmentada, amb l’addició del següent paràgraf in fine: “Les infraccions previstes a la lletra o bis) de l’article 103 s’han de sancionar amb una multa de 15.000 a 30.000 euros. A més, s’ha d’imposar la sanció accessòria de la pèrdua dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística per a aquesta activitat, així com la prohibició de poder presentar una nova declaració responsable d’inici d’activitat turística per fer-hi l’activitat de comercialització com a estada turística en habitatge fins a un termini màxim de tres anys.”
Finalment, la iniciativa legislativa es clou amb la disposició derogatòria única i la disposició final única, que en regula l'entrada en vigor.