El Ple del Parlament s’ha reunit avui dia 17 de setembre de 2024, amb els punts de l’ordre del dia següents.
NOVA DIPUTADA DEL GRUP PARLAMENTARI POPULAR
En el primer punt de l’ordre del dia, s’ha procedit a la promesa de Maria de Lluc Fornas Munar com a nova diputada del Grup Parlamentari Popular, en substitució de José Luís Mateo Hernández.
PREGUNTES
El segon punt de l'ordre del dia, ha correspost a la formulació de les preguntes de control per part dels grups parlamentaris als membres del Govern de les Illes Balears, amb sol·licitud de resposta oral davant el Ple.
INTERPEL·LACIÓ
Al tercer punt de l’ordre del dia s'ha substanciat la interpel·lació (RGE núm. 153/2024) presentada pel Grup Parlamentari MÉS per Mallorca, relativa a política general del Govern en matèria de pressió nàutica.
El diputat Ferran Rosa ha interpel·lat Juan Manuel Lafuente, conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua del Govern de les Illes Balears, perquè doni explicacions sobre els motius o propòsits de la conducta de l’executiu en qüestions de la política general referida.
PRESA EN CONSIDERACIÓ D'UNA PROPOSICIÓ DE LLEI
Finalment, en el darrer punt de l'ordre del dia el Ple ha aprovat per unanimitat la presa en consideració de la Proposició de Llei RGE 2536/24 per prevenir la celebració de festes il·legals i activitats molestes a habitatges que es comercialitzen com a estades turístiques, presentada pel Grup Parlamentari Mixt-MÉS per Menorca, i defensada pel diputat Josep Castells i Baró. En haver-se aprovat la presa en consideració, i segons el que disposa l'article 139 del Reglament del Parlament de les Illes Balears, la Proposició de llei comença la seva tramitació parlamentària, amb la possibilitat per part dels grups parlamentaris de presentar-hi esmenes.
Contingut
Seguint l'exposició de motius de la proposició de llei, "es fa necessària l'aprovació d'una norma amb rang de llei que estableixi els mecanismes legals necessaris perquè els poders públics puguin perseguir aquelles activitats que n'impedeixin l’exercici. Per fer-ho possible, a més, cal que els propietaris d'aquells immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges es corresponsabilitzin de les activitats que duen a terme les persones que s'allotgen a l'immoble corresponent. En conseqüència, aquesta llei introdueix els canvis normatius necessaris perquè aquests propietaris adoptin les mesures necessàries per evitar la celebració o l’organització de festes o qualsevol altra activitat molesta per als residents en els immobles de la seva propietat que siguin comercialitzats com a estades turístiques a habitatges".
La proposició de llei s'estructura en un article únic, una disposició addicional, una disposició derogatòria i una disposició final. L’article únic consta de 7 apartats que modifiquen puntualment el règim sancionador de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears. L'objectiu d'aquestes modificacions, segons l'exposició de motius, és introduir tots els mecanismes legals necessaris perquè els poders públics puguin perseguir aquelles activitats que impedeixin l'exercici del dret al descans dels residents. Amb aquestes modificacions, aquells propietaris que no adoptin les mesures necessàries podran ser sancionats amb, a més de la corresponent multa econòmica, la pèrdua dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística per a la comercialització d’estades turístiques a habitatges, així com la prohibició de poder presentar una nova declaració responsable d’inici d’activitat turística per fer-hi aquesta activitat fins a un termini màxim de tres anys".
Concretament, la Proposició de llei proposa les modificacions següents al règim sancionador de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
Article únic Modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears
1. Es modifica la lletra f) de l’apartat 2 de l’article 2 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, que queda redactada de la forma següent: “f) Estades turístiques en habitatges, tret d’allò que s’estableix explícitament respecte d’aquesta modalitat d’activitat turística en el règim sancionador inclòs en el títol IX d’aquesta llei."
2. S’afegeix una nova lletra a l’apartat 1 de l’article 102 de la Llei 7/2013 esmentada, a continuació de la lletra e) amb el següent redactat: “e bis) La celebració o l’organització de festes o qualsevol altra activitat que pugui provocar molèsties als veïns entre les 23.00 hores i les 8.00 hores en immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges.”
3. S’afegeix una nova lletra a l’apartat 1 de l’article 102 de la Llei 7/2013 esmentada, a continuació de la lletra e bis), amb el següent redactat: “e ter) La no adopció, per part dels propietaris d’immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges, de les mesures oportunes per evitar la celebració o l’organització de festes o qualsevol altra activitat que pugui provocar molèsties als veïns entre les 23.00 hores i les 8.00 hores.”
4. S’afegeix una nova lletra a l’apartat 1 de l’article 103 de la Llei 7/2013 esmentada, a continuació de la lletra o), amb el següent redactat: “o bis) La reiteració en la comissió de fets tipificats com a infracció lleu de les lletres e bis) i e ter) de l’article anterior”.
5. Es modifica la lletra c) de l’article 105 de la Llei 7/2013 esmentada de la forma següent: “c) Les persones propietàries de l’immoble pel que fa a la celebració de festes il·legals, d’activitats no permanents sense l’autorització preceptiva o qualsevol altra activitat que pugui provocar molèsties als veïns entre les 23.0 hores i les 8.0 hores en immobles que es comercialitzin com a estades turístiques en habitatges. Es presumeix, llevat de prova en contra, que la persona propietària de l’immoble està assabentada de les activitats que constitueixen la infracció quan per qualsevol acte n’hagi cedit l’ús a la persona responsable directa de l’organització, inclosa la simple tolerància”.
6. Es modifica la lletra a) de l’article 106 de la Llei 7/2013 esmentada, amb l’addició del següent paràgraf in fine: “Les infraccions previstes a les lletres e bis) i e ter) de l’article 102 d'aquesta llei s’han de sancionar amb una multa de 1.500 a 3.000 euros, encara que no hi hagi reincidència. A més, s’ha d’imposar la sanció accessòria de la pèrdua dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística per a aquesta activitat, així com la prohibició de poder presentar una nova declaració responsable d’inici d’activitat turística per fer-hi l’activitat de comercialització com a estada turística en habitatge fins a un termini màxim de tres anys.
7. Es modifica la lletra b) de l’article 106 de la Llei 7/2013 esmentada, amb l’addició del següent paràgraf in fine: “Les infraccions previstes a la lletra o bis) de l’article 103 s’han de sancionar amb una multa de 15.000 a 30.000 euros. A més, s’ha d’imposar la sanció accessòria de la pèrdua dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística per a aquesta activitat, així com la prohibició de poder presentar una nova declaració responsable d’inici d’activitat turística per fer-hi l’activitat de comercialització com a estada turística en habitatge fins a un termini màxim de tres anys.”
Finalment, la llei es clou amb la disposició derogatòria única i la disposició final única, que en regula l'entrada en vigor.